آخرالزمان (قسمت دوم)
آخرالزمان
روزگاري بر دنيا سپري شده که ديباچه زندگي دنيايي به شمار مي آيد و زماني نيز خواهد گذشت که پايان اين کتاب خواهد بود. برگه هاي پاياني کتاب زندگي انسان در زمين «آخِرُالزّمان» خوانده ميشود. «آخِرُالزّمان» اصطلاحي است که در فرهنگ اغلب اديان بزرگ به چشم ميخورد و در اديان ابراهيمي، از برجستگي و اهميت ويژهاي برخوردار است. اين اصطلاح معمولاً به روزگار پاياني دنيا و رويدادهايي گفته ميشودکه ممکن است در اين بخش از زندگي دنيوي به وقوع پيوندد. اديان بزرگ در باره آن پيشگويي هايي کردهاند؛ براي مثال در «انجيل» آمده است: «... و اين را بدان که اوقات صعب در زمان آخر خواهد رسيد، زيرا که خواهند بود مردم خود دوست و زرپرست و مغرور و متکبّر و کفرگو و نافرمان والدين و حق ناشناس و بي دين، و بي الفت و بي وفا و خبث کننده و بي پرهيز و بي حلم و با خوبان بي اعتنا، و خائن و کم حوصله و عبوس کننده و عيش را بر خدا ترجيح مي دهند».
قرآن مجيد در آيات فراوان به دوران «آخِرُالزّمان» اشاره کرده و در معارف ارزشمند اسلامي، اين اصطلاح در دو معناي کلي به کار رفته است:
1. مدت زماني طولاني که با ولادت پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله آغاز و با شروع رستاخيز بزرگ پايان مييابد. از اين رو آن پيامبر الهي را پيامبر آخِرُالزّمان نيز ناميده اند. .
2. مدت زماني که با ولادت واپسين جانشين پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله حضرت مهدي عليه السلام مقارن شده و زمان غيبت و ظهور را در برگفته، با شروع قيامت به انجام ميرسد.
روايات معصومين عليهم السلام نشان ميدهد:
يکم. با سپري شدن اين دوران، بساط زندگي دنيوي برچيده و مرحلهاي جديد در نظام آفرينش آغاز ميشود.
دوم. آخِرُالزّمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسيم ميشود: دوران نخست که در آن انسان به مراحل پاياني انحطاط اخلاقي ميرسد. فساد اخلاقي و ستم همه جوامع بشري را فرا ميگيرد و واپسين اميدهاي بشري به نااميدي ميگرايد. دوران بعد، عصر تحقّق وعدههاي الهي به پيامبران و اولياي خدا است وبا قيام مصلح جهاني آغاز ميشود.
کليات عقايد مربوط به «آخِرُالزّمان» تقريباً از سوي همه فرقه هاي بزرگ اسلامي پذيرفته شده است؛ ولي در خصوص وابستگي اين تحولات به ظهور مهدي موعودعليه السلام و نيز هويت او اختلاف نظر وجود دارد. شيعيان دوازده امامي، حضرت مهدي عليه السلام و حکومت جهاني او را حسن ختام حيات بشر در کره زمين و او را همان موعود امتها ميدانند. در نظر آنان، با ظهور حضرت مهدي عليه السلام، برخي از ائمه و نيکان و صالحان و نيز بدان و تبهکاران تحت عنوان «رجعت» به دنيا باز ميگردند وزندگي دنيايي پايان مييابد.
با گلگشتي در کلمات نوراني معصومان عليهم السلام، ميتوان واژههايي را که بيانگر پيوند مهدويّت و آخِرُالزّمان است، يافت. اين واژهها عبارت است از:
1 . «آخِرُالزَّمان» (پايان زمان)
پيامبرصلي الله عليه وآله به حضرت علي عليه السلام فرمود: «اَلا اُبَشِّرُکَ اَلا اُخْبِرُکَ يا عَلِيُّ فَقالَ: بَلي يا رَسُولَاللَّهِ فَقالَ کانَ جَبْرَئيلُ عِندي آنِفاً وَاَخْبَرَني اَنَّ القائِمَ الَّذِي يَخْرُجُ فِي آخِرِالزَّمانِ فَيَمْلَأُ الاَرْضَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوراً مِنْ ذُرّيَّتِکَ مِنْ وُلْدِالحُسَيْنِ»..
«آيا تو را بشارت ندهم؟ آيا تو را خبر ندهم؟ عرض کرد: بله، يا رسول اللّه! آن حضرت فرمود: هم اينک جبرئيل نزد من بود و مرا خبر داد قائمي که در آخِرُالزّمان ظهور ميکند و زمين را پر از عدل و داد ميسازد - همان گونه که از ظلم و جور آکنده شده - از نسل تو و از فرزندان حسين عليه السلام است».
2 . «لا تَذهَبُ الدُّنيا» (دنيا به پايان نميرسد)
اين تعبير بيانگر حتمي بودن تحقّق حوادثي است که پس از آن ذکر ميشود. عبداللّه بن مسعود ميگويد: رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله فرمود: «لا تَذهَبُ الدُّنيا حَتّي يَلِيَ اُمَّتِي رَجُلٌ مِنْ اَهلِ بَيْتِي يُقالُ لَهُ المَهْدِيُّ»؛ «دنيا به پايان نميرسد؛ مگر اينکه امت مرا مردي رهبري کند که از اهل بيت من است و به او مهدي گفته ميشود».
و روشن است دنيا به پايان نميرسد مگر اينکه بخش پايانياش (آخِرُالزّمان) را پشت سرگذارد.
3 . «لا تَقُومُ السّاعَة» (قيامت برپا نميشود)
پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه وآله فرمود:
«لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّي يَقُومَ قائِمٌ لِلحَقِّ مِنَّا وَذلِکَ حِينَ يَأذَنُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ وَمَنْ تَبِعَهُ نَجا وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهُ هَلَکَ...»؛ [6] «قيامت بر پا نميشود تا اينکه قيام کنندهاي به حق از خاندان ما قيام کند و اين هنگامي است که خداوند به او اجازه فرمايد و هر کس از او پيروي کند، نجات مييابد و هر کس از او سرپيچد، هلاک خواهد شد».
4 . «لاتَنقَضِي الاَيَّامُ» (روزها منقضي نگردد)
رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: «وَلا تَنْقَضِي الاَيَّامُ حَتّي يَمْلِکُ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ بَيْتِي يُواطِيءُ اِسمُهُ اِسْمي»؛ «روزها منقضي نگردد تا اينکه مردي از اهلبيت من بر زمين حکومت کند که همنام من است».
5 . «لَوْ لَمْ يَبقَ مِنَ الدُّنيا اِلاّ يَومٌ واحِدٌ» (اگر از دنيا بيش از يک روز باقي نماند)
اميرمؤمنان عليه السلام بر بالاي منبر در شهر کوفه چنين فرمود: «لَو لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنيا اِلاَّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّهُ ذلک اليَومَ حَتي يَبْعَثَاللّهُ رَجُلاً مِنّي»؛ «اگر از دنيا بيش از يک روز باقي نماند، خداوند آن روز را چنان طولاني خواهد کرد تا اينکه مردي از خاندانم بر انگيخته شود».
6 . «عِندَ اِنقِطاعٍ مِنَ الزَّمانِ» (در بخش پاياني زمان)
پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله فرمود: «يکُونُ عِنْدَ اِنقِطَاعٍ مِنَ الزَّمانِ وَظُهُورِ الفِتَنِ رَجُلٌ يُقالُ لَهُ المهدي عَطاؤهُ هَنيِئاً»؛ [9] «هنگام پايان زمان وآشکار شدن فتنهها، مردي هست کهبهاو مهديگفتهميشود و بخشش بسيار دارد».
سلام خدمت بازدید کننده گان گرامی